Boekrecensie: Engel. Geschreven door Ralph Weber

Schrijver Michiel van Egmond heeft boeken geschreven over de levens van René van der Gijp en Wim Kieft. Deze boeken vlogen als warme broodjes over de toonbank. Het mooie van deze boeken was dat de schrijver een schrijfstijl had alsof je de persoon om wie het ging voor je zag en hoorde. Erik Hulsegge heeft bewezen hetzelfde te kunnen met Engel Modderman. Erik Hulsegge is niet alleen een topcolumnist maar heeft ook bewezen door het boek ‘Engel’ te schrijven een goede autobiograaf te zijn. Of dat te veel eer is? Persoonlijk vind ik van niet. Wie het boek Engel leest krijgt al vrij snel te maken met een jonge Engel die is opgegroeid in een groot gezin. Het boek Engel is hard, eerlijk, oprecht, komisch, dramatisch en recht voor zijn raap. Alle emoties komen te berde van de politicus Engel Modderman die zich behoorlijk kwetsbaar en open opstelt in het boek. Het is Erik die het heeft geschreven, maar het is Engel die je op elke bladzijde hoort en voor je ziet zowel op foto als op schrift. Zo hoort een boek over een persoon ook te zijn, maar de manier hoe het is geschreven is uitmuntend.

Het boek Engel is Engel. Het boek is geen saai lang taai interview waar je niet door heen komt, maar leest als een sneltrein afwisselend met foto’s en tekst. Engel die bijvoorbeeld bij zijn moeder op schoot zit op bladzijde 10 en eindigt op bladzijde 157 met zijn vrouw Greetje aan zijn zijde. Het boek heeft een toegankelijke en vlotte schrijfstijl. Eigenlijk kan je in één middag veel over Engel Modderman te weten komen. Hoe zijn jeugd eruitzag, het jonge vaderschap, zij gevecht tegen Koning alcohol en de eerste aanraking met het communisme. En confronterend is het boek politiek gezien best wel. Waar er wordt geschreven over een demonstratie op 14 januari 1971 door de slechte economische situatie in Oost-Groningen alsmede de hoge werkeloosheid is dat vandaag de dag nog steeds gaande. Dat ligt niet aan Engel, nee Engel vecht daar iedere dag nog steeds voor met de VCP. En datzelfde geldt voor zijn gezondheid. Nog nooit heb ik een boek gelezen waarin een politicus zo openlijk over zijn medische situatie en (zwakke) gezondheid sprak. Je zou zeggen hou het privé, maar Engel neemt hierover geen blad voor de mond. Zielig is het niet, eerlijk en oprecht is het wel. En het boek Engel is meer dan dat.

Opvallend aan het boek is dat het niet alleen maar Engel voor en Engel na is. Zo komt zijn vrouw Greetje meerdere malen aan bod. Om nog maar te zwijgen over communistische politici als Koert Stek, Fré Meis, Roele Meinds en Hans Heres passeren de revue. En de burgemeesters Van der Zaag, Klaassens, Leegwater, Jonkman, Smit en Sikkema. En dan hebben we het nog niet eens over de oud-Oostwolmers wijlen Jacob – bloemen voor die man – Gernaat en trompettist Jan Rieco Kuipers. Oud-Oostwolmers met een excentriek verleden die ik als kind en oud-Oostwolmer ook heb meegemaakt.

Het boek Engel is verbazingwekkend in die zin dat je van de ene verbazing in de andere valt, maar dat niet alleen. Je valt ook van de ene emotie in de andere. Dan moet Engel weer naar een ziekenhuis, dan gaat het weer over zijn jonge jaren in Midwolda, radio Utopia vanuit Jipsingboermussel, zijn woning die in vlammen op gaat en de ruzie met Roele Meinds. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden. Als je dit allemaal zo leest lijkt het boek Engel van de hak op de tak geschreven, maar dat is verre van juist. Het leest juist als een rode draad door het leven van een jonge Engel Modderman naar een communistische strijder, politicus, man, vader en grootvader.
Die zo groot is geworden, omdat hij voor zijn grote liefde koos in de persoon van zijn vrouw Greetje Modderman en de fles van Koning alcohol liet staan. Zijn vrouw Greetje is zijn redding geweest.

Het boek geeft een mooie historie weer over het communisme in het Oldambt, de politiek en de dorpen in het Oldambt door de ogen van Engel Modderman. Maar gaat ook in op vandaag de dag, de actualiteit en het heden. Zo is het boek ‘Engel’ voor ieder een aanrader om te lezen. Niet alleen voor communisten, maar ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in de mens Engel Modderman. En het venijn ziet hem zoals altijd, tenminste voor mij, in de staart. Zo ook in het boek Engel op bladzijde 163. Ik sluit mij aan met het citaat van zijn zoon Ernesto Modderman. Ook al zijn ze terecht voor de 36e keer landskampioen van Nederland. Wat betreft zijn voorliefde voor Ajax. Daarin kan ik mij eerlijk gezegd ook niet vinden!

Geschreven door: Ralph Weber

Het boek ´Engel´ is te koop bij de Bruna Nieborg in Winschoten of online te bestellen via: https://www.bol.com/